mandag 10. oktober 2016

Ordkalotten 3.-8. oktober 2016

Tromsø internasjonale litteraturfestival, Ordkalotten, er over for i år. Årets tema var: Jeg/Eg/Mun, med både lokale og internasjonale forfattere til stede. Årets mest populære forfattere var Cecilie Enger og Vigdis Hjorth.

Ordkalotten startet på mandag 3.oktober 2016 med Bernt Lie seminar, og offisiell åpning på onsdagen. Fra onsdag til og med lørdag, var det tett program, fra kl.12.00 (kl.13.00 på onsdag) på biblioteket, til kl. 23.00 (kl.00.30 på fredag) på Driv, med noe for enhver litteraturinteressert person.

Med fjorten hovedforfattere på programmet er det mye som kunne vært sagt om årets Ordkalott, og for de som er interessert kan dette leses om i detalj på Ordkalottens egen blogg (link til bloggen).

Foto: Lene E. Westerås

Som frivillig for årets Ordkalott var jeg så heldig å få med meg det meste hver dag, og vil ta for meg det arrangementet som var mitt beste festivaløyeblikk, nemlig den finske multikunstneren Niillas Holmberg sin opplesning av egne dikt på engelsk og nordsamisk, med innslag av joik.

Niillas Holmberg står på scenen, ikledd kofte og har en liten tynn bok i den ene hånden. Foran han står en mikrofon og venter på han. Han forteller på engelsk om seg selv, og om hvordan denne nyeste boken hans The Way Back Poems in Sámi kom til på en reise i India.
Han begynner å lese diktene sine, han lever seg inn i teksten, han mørke røst bæres ut til alle tilskuerne i lokalet, og vi, tilskuerne, får ta del i hans univers – for en liten stund.
Innimellom diktopplesningen, får vi høre egenskrevne joiker og historiene til noen av diktene.
Jeg fikk inntrykk av at han tar kunsten sin veldig alvorlig, for da noen begynte å le etter en dikt som slutter med at vinflasken blir til en stearinlysholder, utbryter han: ”It is not funny”, før han går videre til neste dikt. Etter det jeg forsto handlet diktet om en venns alkoholisme, noe som kan være et sårt tema.

Alt i alt var årets festival en stor suksess. Det virket som alle var veldig fornøyde – både arrangørene, publikumet, forfatterne og de frivillige. Vi sees vel på Ordkalotten til neste år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar